Weekblad Elsevier staat in de etalage. Uitgeversconcern Reed Elsevier tast de markt af voor kopers van het blad.

Dat meldt Het Financieele Dagblad donderdag op basis van ingewijden in de financiële en mediawereld.

Het verkoopproces bevindt zich volgens de krant nog in een vroeg stadium. Elsevier is, alleen al om de naam, sterk verbonden aan het moederbedrijf. Topman Erik Engstrom stelde vorig jaar nog het erfgoed te koesteren.

Onlangs voerde Reed Elsevier een naamswijziging bekend voor de hele onderneming. Het bedrijf gaat verder onder de naam RELX. Reden is dat het bedrijf zich steeds meer profileert als leverancier van digitale informatie, met gedigitaliseerde wetenschappelijke tijdschriften en de database LexisNexis. De traditionele uitgeverij van gedrukte bladen past minder in de strategie van Reed Elsevier.

De stap om het weekblad Elsevier te verkopen zou een verdere voltooiing van dit proces zijn. Elsevier zag de oplage in drie jaar dalen van 120 duizend stuks per week naar 80 duizend, maar is nog wel fors groter dan bijvoorbeeld Vrij Nederland (30 duizend) en HP/De Tijd (26 duizend.)

Dagbladen en opiniebladen zitten elkaar in de weg

Oud-bladenmaker Rob van Vuure zegt tegen het FD dat er met het profiel van Elsevier weinig mis is, maar dat de markt is overspoeld met weekblad-achtige uitgaven van dagbladen. "Daardoor is er een peloton aan opiniebladen ontstaan."

Potentiële kopers liggen waarschijnlijk in eerste instantie ook bij dagbladuitgevers, vanwege mogelijke synergie met andere uitgaven. Het Financieele Dagblad noemt als potentiële kopers onder meer De Persgroep, Telegraaf Media Groep en de FD Mediagroep. De krant wijst er daarbij op dat het Belgische Roularta in het verleden interesse toonde in het blad.

Reed Elsevier was donderdag vooralsnog niet direct bereikbaar voor commentaar.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl